Wydział Komunikacji, Bezpieczeństwa Obywateli i Zarządzania Kryzysowego
Pełnomocnik Starosty - Bogdan Dubik
pok. 12a (parter), tel. (055) 646-50-31
e-mail:
W skład Wydziału Komunikacji, Bezpieczeństwa Obywateli i Zarządzania Kryzysowego wchodzą następujące stanowiska:
- wieloosobowe stanowiska pracy:
- ds. rejestracji pojazdów pok. 19, 20, 14 parter, tel. (55) 646 50 15, (55) 646 50 11, (55) 646 50 37, faks (55) 646 50 01, e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - ds. praw jazdy, pok. 21 (parter), tel. (055) 646 50 32, faks (055) 646 50 01, e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- stanowisko ds. transportu drogowego, nadzoru nad szkoleniem kierowców i stacjami diagnostycznymi, pok. 12 parter, tel. (55) 646 50 58, faks (55) 646 50 57, e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - stanowiska ds. bezpieczeństwa obywateli i zarządzania kryzowego, pok. 13 parter, tel. (55) 646 50 35, faks (55) 646 10 40, e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - stanowisko ds. organizacji bezpieczeństwa ruchu drogowego, pok. 13, tel. (55) 646 50 35, faks (55) 646 10 40, e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
OBSŁUGA INTERESANTÓW WYDZIAŁU KOMUNIKACJI, BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
SPOSOBY ZAŁATWIENIA SPRAW:
-
Osobiście lub na podstawie udzielonego pełnomocnictwa w godzinach przyjęć interesantów po uprzedniej:
-
- telefonicznej rezerwacji terminu wizyty:
Telefoniczna rezerwacja wizyt odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-9.00 pod numerem telefonu 55 646 50 00:
-
-
- odbiór dowodu rejestracyjnego - wybrać 1 następnie wybrać 1
- w sprawach z zakresu rejestracji pojazdów - wybrać 1 następnie wybrać 2
- w sprawach z zakresu praw jazdy - wybrać 1 następnie wybrać 3
-
-
- internetowej rezerwacji terminu wizyty:
UWAGA:
W przypadku gdy nie będą Państwo mogli przyjść w umówionym terminie, prosimy o anulowanie wizyty w sposób wskazany w wiadomości mailowej lub telefonicznie.
Rezerwacja może być dokonana pod warunkiem, że termin planowanej wizyty nie został wcześniej zajęty przez inną osobę.
Informacja o dostępnych terminach widoczna jest w internetowym systemie rezerwacji.
-
Za pośrednictwem operatora pocztowego - przesyłając wniosek/zawiadomienie o załatwienie sprawy wraz z kompletem wymaganych dokumentów do tut. Wydziału na adres Starostwa.
-
Składając komplet wymaganych dokumentów w Biurze Obsługi Interesantów w siedzibie Starostwa.
-
W określonych sprawach drogą elektroniczną opatrując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym (ePUAP), za pośrednictwem:
-
- elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP - e-usługa ePUAP, https://epuap.gov.pl/wps/portal
- elektronicznej skrzynki podawczej systemu PiK PWPW - e-usługa ESP PWPW, https://www.esp.pwpw.pl/
Informacje dotyczące dokumentów oraz opłat znajdują się poniżej „KARTY USŁUG I WNIOSKI”, „OPŁATY”
INFORMACJE TELEFONICZNE:
-
Informacje we wszystkich sprawach można uzyskać pod numerami telefonów:·
-
- Odbiór stałego dowodu rejestracyjnego - (55) 646 5000 wew. 1 następnie 1
- Rejestracja pojazdów i inne ………………….- (55) 646 5000 wew. 1 następnie 2
- Prawo jazdy ………………………………………….- (55) 646 5000 wew. 1 następnie 3
-
Istnienie możliwość kontaktu bezpośrednio z merytorycznymi stanowiskami obsługi interesantów pod numerami telefonów:
-
- Rejestracja pojazdów, odbiory dowodów rejestracyjnych – (55) 646 5011, 15 lub 37,
- Prawo jazdy ………………………………………………………………….. – (55) 646 5032
- Transport drogowy …………………………………………………………– (55) 646 5058
- Zarządzanie ruchem ……………………………………………………….– (55) 646 5035
- Zarządzanie Kryzysowe …………………………………………………..– (55) 646 5035
WAŻNE INFORMACJE:
Szanowny interesancie, PRZYGOTUJ SIĘ DO WIZYTY:
-
Zapoznaj się z informacjami o sposobie załatwienia danej sprawy opisanej we właściwej KARCIE USŁUG zamieszczonej poniżej wykazie „KARTY USŁUG I WNIOSKI”.
-
Przed przybyciem do wydziału na umówioną wizytę upewnij się, czy posiadasz:
-
- prawidłowo wypełniony druk wniosku/zawiadomienia obowiązujący w Starostwie oraz wymagane dokumenty
- wymagane dokumenty niezbędne do odbioru dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy
-
Przybądź punktualnie na umówioną wizytę.
-
W przypadku braku przygotowanego wniosku/zawiadomienia przybądź do wydziału odpowiednio wcześniej i uzupełnij dokumentację o brakujący dokument.
KOMUNIKAT ZMIANY PRZEPISÓW PRAWA OD 1 STYCZNIA 2024 R.
Od 1 stycznia 2024 roku zaczną obowiązywać bardzo ważne zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym wprowadzone ustawą z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. poz. 1394). Nowe przepisy wprowadzą obowiązek przerejestrowania nabytego pojazdu oraz zawierają zmiany dotyczące zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdu.
Powyższa ustawa wprowadza do ustawy Prawo o Ruchu Drogowym art. 73aa, zgodnie z którym właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
-
nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
-
dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
-
sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Od tego obowiązku wprowadzono wyjątki:
-
Obowiązku nie stosuje się w przypadku, gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami lub produkcji pojazdów i pojazd ten jest pojazdem nowym.
-
Obowiązku nie stosuje się do podmiotu uprawnionego posiadającego decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów (tablice dealerskie) – w odniesieniu do pojazdów, dla których posiada on ważną decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów. Oznacza to, że obowiązku przerejestrowania nie będzie stosować się dla pojazdów, które nie są już autami nowymi, dla których wypełniono wcześniej profesjonalny dowód rejestracyjny.
-
Stosuje się go do pozostałych pojazdów i w przypadku gdy właścicielem takiego pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest on do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.
Z powyższego wynika, że obowiązek przerejestrowania pojazdów dotyczy jedynie samochodów używanych i w tym przypadku dla przedsiębiorcy zajmującego się obrotem pojazdami termin na złożenie wniosku o rejestrację wynosi 90 dni. Obowiązek przerejestrowania wygasa, jeżeli przedsiębiorca dokona zbycia pojazdu przed upływem terminu.
Przedmiotowa ustawa usuwa z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym obowiązek zawiadamiania o nabyciu pojazdu zarejestrowanego. W związku z powyższym klient nabywający auto, nie będzie miał już obowiązku zawiadamiania o jego nabyciu. Oczywiście w tym przypadku będzie miał on obowiązek jego przerejestrowania i zależnie od tego jaką kategorią podmiotu jest, będzie musiał to zrobić w terminie 30-dniowym albo 90-dniowym.
Uregulowana zostaje także kwestia właściwości miejscowej dla zawiadomień o zbyciu pojazdu. Zawiadomienia o zbyciu pojazdu właściciel będzie dokonywać u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu.
Ustawa reguluje na nowo kary pieniężne za brak spełniania obowiązków rejestracji i zawiadomień.
Właściciel pojazdu, który nie złoży wniosku o przerejestrowanie pojazdu w 30-dniowym terminie, podlegać będzie karze pieniężnej w wysokości 500 zł od pojazdu. Z kolei dealer lub przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie obrotu pojazdami, który nie złoży wniosku o przerejestrowanie pojazdu w 90-dniowym terminie, będzie podlegać karze pieniężnej w wysokości 1000 zł od pojazdu.
Kary będą też podwyższane przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu z przekroczeniem o minimum 180 dni od upływu terminu i tak:
-
w przypadku „zwykłego” właściciela dla którego obowiązuje termin 30-dniowy kara będzie wynosić 1000 zł od pojazdu;
-
w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego obrót pojazdami, w tym dealera, dla którego obowiązuje termin 90-dniowy kara będzie wynosić 2000 zł od pojazdu.
Z kolei, kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym nie zawiadomi starosty o zbyciu pojazdu w wymaganym terminie, będzie podlegać karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
Do wykonania zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu pojazdu zarejestrowanego w kraju nie ma konieczności umawiania wizyty, można wykonać ten obowiązek w formie elektronicznej (za pośrednictwem platformy ePUAP). W przypadku braku podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego, zawiadomienie o zbyciu lub nabyciu pojazdu wraz z kopią umowy/faktury można przesłać tradycyjną pocztą lub złożyć w punkcie obsługi interesantów Starostwa (ul. Kościuszki 29B).
Karty usług i wnioski – do pobrania na stronie BIP
https://bip.powiatkwidzynski.pl/strony/473.dhtml
TABELA OPŁAT ZWIĄZANYCH Z REJESTRACJĄ POJAZDÓW
RODZAJ REJESTRACJI |
Samochody |
Samochody |
Motocykle |
Motocykle |
Przyczepy |
Ciągniki |
Motorowery |
Rejestracja pojazdu:
|
160,00 zł |
181,50 zł |
120 ,00 zł |
130,00 zł |
120,00 zł |
120,00 zł |
110 ,00 zł |
Pierwsza rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy |
160,00 zł |
181,50 zł |
120 ,00 zł |
130,00 zł |
120,00 zł |
120,00 zł |
110 ,00 zł |
Zmiana właściciela pojazdu bez zmiany tablic (białe) z wydaniem PC |
80 ,00 zł |
80,00 zł |
80 ,00 zł |
80 ,00 zł |
80,00 zł |
80,00 zł |
80 ,00 zł |
Zmiana właściciela pojazdu bez zmiany tablic (białe) bez wydania PC |
66,50 zł |
66,50 zł |
66,50 zł |
66,50 zł |
66,50 zł |
66,50 zł |
66,50 zł |
Zmiana tablic na wniosek – zniszczone itp |
160,00 zł |
181,50 zł |
120 ,00 zł |
130,00 zł |
120,00 zł |
120,00 zł |
110 ,00 zł |
Rejestracja pojazdu (tablice tymczasowe) |
61,00 zł |
61,00 zł |
36,75 zł |
36,75 zł |
39,75 zł |
36,75 zł |
36,75 zł |
Rejestracja pojazdu:
|
1080,00 zł |
580,00 zł |
580,00 zł |
Wtórnik dowodu rejestracyjnego: |
72,50 zł |
Wymiana dowodu rejestracyjnego:
|
72,50 zł 54,00 zł |
Wtórnik tablicy rejestracyjnej (samochodowej):
|
52,50 zł 92,50 zł |
Dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik: |
52,50 zł |
Zgłoszenie zmian w zarejestrowanym pojeździe bez zmiany właściciela: |
54,00 zł |
Pozwolenie czasowe na wywóz pojazdu samochodowego za granicę z kompletem tablic: |
111,00 zł |
Pozwolenie czasowe na wywóz przyczepy/naczepy: |
67,75 zł |
OPŁATA ZA DOKUMENTY I OZNACZENIA
dowód rejestracyjny – 54,00 zł
pozwolenie czasowe wydawane z urzędu – 13,50 zł
pozwolenie czasowe wydawane na wniosek właściciela - 18,50 zł
tablice rejestracyjne samochodowe – 80,00 zł
tablice rejestracyjne indywidualne – 1000,00 zł
tablice rejestracyjne dla zabytkowych pojazdów samochodowych – 100,00 zł
tablice czasowe dla pojazdów samochodowych – 30,00 zł
tablice rejestracyjne motocyklowe – 40,00 zł
tablice rejestracyjne dla zabytkowych motocykli – 50 ,00 zł
tablice czasowe dla motocykli – 12,00 zł
tablice rejestracyjne motorowerowe 30,00 zł
tablice czasowe dla motorowerów – 12,00 zł
komplet znaków legalizacyjnych – 12,50 zł
komplet nalepek na tablice tymczasowe – 12,50 zł
OPŁATA SKARBOWA
potwierdzenie zgodności dokumentu z oryginałem – 5,00 zł od strony
wyrejestrowanie pojazdu – 10,00 zł
nadanie cechy identyfikacyjnej – 10,00 zł
zgoda na wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej – 10,00 zł
pełnomocnictwo – 17,00 zł
wydanie zaświadczenia – 17,00 zł
Zapłaty należnych opłat można dokonać:
-
przelewem:
na rachunek Starostwa Powiatowego w Kwidzynie:
- opłata komunikacyjna - numer konta 53 8300 0009 0013 5294 2000 0750
na rachunek Urzędu Miasta Kwidzyn:
- opłata skarbowa - numer konta 66 8300 0009 0008 2107 2000 0020
W przypadku opłaty komunikacyjnej należy wskazać jakiej sprawy i czyjego wniosku opłata dotyczy tj.:
- opłata z zakresu rejestracji pojazdów zapis: „rejestracja pojazdu, imię i nazwisko”
- opłata z zakresu wydawania praw jazdy zapis: „prawo jazdy, imię i nazwisko”
-
bezpośrednio na stanowiskach obsługi interesantów - kartą płatniczą
-
w kasie Starostwa Powiatowego w Kwidzynie ul. Kościuszki 29b pon.- pt. 7.30 – 15.30 – gotówką lub karta płatniczą
UWAGA: W celu wyeliminowania błędów w dokonywanych opłatach zaleca się aby ich wysokość skonsultować na stanowiskach obsługi interesantów.
Uwaga! Interesant oczekujący na wydanie prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego może na niżej podanych stronach sprawdzić, na jakim etapie jest załatwiana sprawa :
- SPRAWDZENIE STATUSU SPRAWY DOT. ODBIORU DOWODU REJESTRACYJNEGO - (należy podać nr rejestracyjny pojazdu oraz ostatnie 5 znaków numeru nadwozia): https://info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
- STATUS PRAWNY DOT. ODBIORU PRAWA JAZDY -(należy podać PESEL, imię i nazwisko): https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
ZAKRES ZADAŃ Z PODZIAŁEM NA POSZCZEGÓLNE STANOWISKA PRACY:
W zakresie rejestracji i ewidencji pojazdów:
1. dokonywanie rejestracji pojazdów oraz wydawanie decyzji, dowodów rejestracyjnych, nalepek kontrolnych, zalegalizowanych tablic rejestracyjnych (tablic indywidualnych na wniosek właściciela);
2. dokonywanie czasowej rejestracji pojazdów oraz wydawanie pozwoleń czasowych lub pozwoleń czasowych wielokrotnego stosowania, wydawanie zalegalizowanych tymczasowych tablic rejestracyjnych lub zalegalizowanych tymczasowych tablic rejestracyjnych badawczych;
3. wydawanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, na wniosek jego właściciela (przyjęcie do depozytu dowodu rejestracyjnego, tablic i karty pojazdu);
4. przyjmowanie od właścicieli pojazdów zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdu, dokonaniu w pojeździe zmian konstrukcyjnych a także zmiany danych dotyczących właściciela i pojazdu, zapisanych w dowodzie rejestracyjnym;
5. wyrejestrowywanie pojazdów w przypadku przekazania do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów, zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą, wywozu pojazdu z kraju w przypadku jego zbycia albo zarejestrowania za granicą, lub zaistnienia innych przesłanek stanowiących podstawę do wyrejestrowania pojazdu;
6. wpisywanie do dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdu;
7. przyjmowanie od kierowców zawiadomień o utracie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, nalepek kontrolnych, znaków legalizacyjnych, tablic rejestracyjnych i wydawanie wtórników utraconych dokumentów;
8. kierowanie pojazdów do dodatkowego badania technicznego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża on bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, na wniosek uprawnionego organu;
9. przyjmowanie do depozytu od Policji i jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań technicznych, zatrzymanego dowodu rejestracyjnego i pozwolenia czasowego oraz zwracanie właścicielowi tego dokumentu, po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie;
10. wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy i tam zarejestrowanych;
11. kontrola posiadania przez właściciela pojazdu aktualnej polisy OC;
12. wydawanie decyzji o nadaniu i nabiciu numerów i tabliczek zastępczych;
13. bieżące wprowadzanie danych o pojazdach, dowodach rejestracyjnych, pozwoleniach czasowych, kartach pojazdu, właścicielach lub posiadaczach pojazdu, nadanych numerach identyfikacyjnych, utracie dokumentu lub innych zaistniałych zmianach, do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów;
14. udostępnianie danych zgromadzonych w ewidencji na pisemny wniosek podmiotów (Policji, sądom, prokuraturze, organom kontroli skarbowej, organom celnym), do realizacji ich ustawowych zadań.
W zakresie uprawnień do kierowania i ewidencji kierowców:
1. wydawanie uprawnień określonej kategorii do kierowania pojazdami;
2. wydawanie międzynarodowych praw jazdy na podstawie krajowego prawa jazdy;
3. przyjmowanie od kierowców zawiadomień i dokonywanie zmian w prawach jazdy w zakresie miejsca zamieszkania;
4. przyjmowanie od kierowców zawiadomień o utracie (zagubieniu, zniszczeniu, kradzieży) prawa jazdy i wydawanie wtórników tych dokumentów, a także przyjmowanie wtórników w przypadku odnalezienia oryginału;
5. wydawanie decyzji o kontrolnym sprawdzeniu kwalifikacji do kierowania pojazdami;
6. wydawanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie w przypadkach uzasadnionych zastrzeżeń co do stanu zdrowia kierowcy;
7. przyjmowanie do depozytu praw jazdy zatrzymanych przez Policję i ich zwracanie w przypadku ustania przyczyny uzasadniającej zatrzymanie;
8. przyjmowanie wydanych przez prokuratora, sądy postanowień o zatrzymaniu praw jazdy;
9. wykonywanie kar dodatkowych w postaci zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, orzeczonych przez sąd;
10. wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku gdy upłynął termin ich ważności oraz w przypadku przekroczenia przez kierującego pojazdem liczby 24 punktów za naruszenie przepisów prawa o ruchu drogowym;
11. przywracanie uprawnień do kierowania pojazdami po ustaniu przyczyny zatrzymania dokumentu;
12. wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania po ustaniu przyczyn, powodujących jego cofnięcie;
13. prowadzenie kartotek i archiwum kierowców oraz wykonywanie wszystkich czynności związanych z obsługą systemu ewidencji kierowców;
W zakresie ośrodków prowadzących szkolenie kierowców:
1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców, objętych wpisem ze względu na miejsce prowadzenia działalności;
2. dokonywanie wpisów i skreślanie z ewidencji instruktorów, wydawanie legitymacji instruktora;
3. sprawowanie nadzoru nad szkoleniem poprzez kontrolowanie dokumentacji i działalności ośrodka szkolenia, kierowanie instruktorów na egzamin w uzasadnionych przypadkach.
W zakresie Stacji Kontroli Pojazdów:
1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, objętych wpisem ze względu na miejsce wykonywania działalności;
2. wydawanie i cofanie diagnostom imiennych uprawnień do przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wyrażanie zgody na wykonanie pieczątek identyfikacyjnych uprawnionego diagnosty;
3. sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i wykonywanie środków nadzoru poprzez przeprowadzanie kontroli lub powierzenie czynności kontrolnych w drodze porozumienia Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego.
W zakresie transportu drogowego:
1. wydawanie licencji i wypisów z licencji w krajowym drogowym przewozie osób i rzeczy;
2. wydawanie zaświadczeń i wypisów z zaświadczeń przedsiębiorcom, potwierdzających wykonywanie przewozów drogowych na potrzeby własne;
3. wydawanie przewoźnikom zezwoleń i wypisów z zezwoleń w krajowym regularnym i regularnym specjalnym przewozie osób w uzgodnieniu z wójtami i burmistrzami właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej na obszarze powiatu;
4. uzgadnianie zezwoleń (w zakresie powiatu) na prowadzenie regularnych przewozów na linii komunikacyjnej obejmującej powiaty sąsiadujące;
5. wykonywanie (lub zlecenie do wykonania podmiotom wyspecjalizowanym) analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób;
6. przeprowadzanie (lub powierzenie innemu organowi) kontroli przedsiębiorcy w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne z wymogami ustawy i warunkami udzielonej licencji lub zezwolenia albo zaświadczenia.
W zakresie organizacji ruchu na drogach powiatowych na terenie powiatu kwidzyńskiego:
1. rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów organizacji ruchu;
2. określanie terminów ważności zatwierdzonych projektów organizacji ruchu;
3. przekazywanie zatwierdzonych projektów organizacji ruchu do realizacji;
4. sprawowanie nadzoru nad zgodnością organizacji ruchu z zatwierdzonymi projektami;
5. sprawowanie nadzoru i analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności;
6. przeprowadzanie kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji stałego projektu organizacji ruchu;
7. przeprowadzanie kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach powiatowych i gminnych z częstotliwością nie mniejszą niż raz na 6 miesięcy;
8. wydawanie zezwoleń na zorganizowanie imprez masowych na drogach publicznych;
9. wydawanie uzgodnień na zorganizowanie imprez masowych na drogach publicznych
W zakresie zapewnienia bezpieczeństwa:
1. realizowanie zadań wynikających z funkcji zwierzchnictwa Starosty nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz dotyczących podejmowania działań przewidzianych ustawami w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
2. przygotowywanie i prowadzenie zadań wynikających z pełnionej przez Starostę funkcji przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w tym w szczególności występowanie do Policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także do powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli o przedłożenie dokumentów i informacji o ich pracy;
3. opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych mających na celu rozwój umiejętności obywateli, radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa w zakresie realizowanych zadań, a szczególnie z dziedziny zarządzania kryzysowego oraz obrony cywilnej,
4. przygotowanie kierowania systemem ratowniczo-gaśniczym w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska;
5. prowadzenie analizy sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;
6. budowanie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz służb, inspekcji, straży oraz innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu;
7. ustalanie i koordynacja działań niezbędnych dla realizacji powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego;
8. nadzór nad realizacją zadań ujętych w powiatowym programie zapobiegania przestępczości w zakresie kompetencji Wydziału;
9. przygotowanie rocznego sprawozdania z realizacji programu na podstawie informacji od wydziałów i podmiotów realizujących poszczególne elementy programu;
10. współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie bezpieczeństwa;
11. obsługa administracyjna Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
W zakresie zarządzania kryzysowego:
1. prowadzenie obsługi merytorycznej, organizacyjnej i technicznej Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
2. zarządzanie, organizowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia, w celu wdrażania procedur postępowania i doskonalenia współdziałania podmiotów realizujących zadania ujęte w planach
zarządzania kryzysowego;
3. opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego;
4. opiniowanie oraz przedkładanie do zatwierdzania Staroście gminnych planów zarządzania kryzysowego;
5. gromadzenie i bieżąca aktualizacja danych niezbędnych do podejmowania działań w sytuacjach kryzysowych (dane do powiadamiania oraz o możliwych do użycia siłach i środkach w sytuacjach kryzysowych);
6. zapewnienie obsługi Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
7. kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem zagrożeń, planowaniem cywilnym, reagowaniem i usuwaniem skutków będących następstwem zagrożeń na terenie Powiatu;
8. organizowanie, kierowanie i koordynowanieakcjami zwalczającymi klęski żywiołowe oraz wnioskowanie o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych w przypadku niewystarczających środków będących w dyspozycji Starosty dla zwalczania tych klęsk;
9. organizacja i doskonalenie systemu łączności, alarmowania i współdziałania dla potrzeb Starosty w sytuacjach kryzysowych, w szczególności z administracją rządową, jednostkami samorządu terytorialnego oraz centrami administracji zespolonej i podległymi służbami, uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu;
10. przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
11. realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
W zakresie ochrony przed powodzią:
1. opracowywanie i wdrażanie Powiatowego Planu Operacyjnego Ochrony Przed Powodzią;
2. inicjowanie, opiniowanie oraz uzgadnianie programów i przedsięwzięć związanych z ochroną powiatu kwidzyńskiego przed powodzią;
3. ocena prognozy stopnia ryzyka i diagnozowanie rozwoju sytuacji oraz wypracowanie propozycji decyzji dla Starosty o ogłoszeniu i odwołaniu pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
4. organizacja powiatowego magazynu przeciwpowodziowego.
W zakresie obrony cywilnej:
1. wykonywanie zadań z zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Powiatu;
2. opracowywanie Powiatowego Planu Obrony Cywilnej oraz jego bieżąca aktualizacja;
3. kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na terenie powiatu;
4. nadzór nad realizacją zadań obrony cywilnej, spraw obronnych i powszechnej samoobrony ludności w jednostkach samorządu terytorialnego i podmiotach gospodarczych;
5. nadzór nad opracowywaniem planów obrony cywilnej jednostek samorządu terytorialnego;
6. nadzór i koordynacja ćwiczeń w tym ewakuacji z obiektów użyteczności publicznej.
W zakresie spraw obronnych:
1. opracowanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu Kwidzyńskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny oraz innych wymaganych dokumentów planistycznych;
2. przygotowanie Starostwa i jednostek organizacyjnych do funkcjonowania w okresie podnoszenia gotowości obronnej Państwa;
3. organizowanie szkoleń obronnych;
4. realizacja zadań na rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych;
5. koordynacja działań oraz monitorowanie przestrzegania przepisów o stanie wyjątkowym;
6. wykonywanie zadań, koordynacja działań oraz monitorowanie przestrzegania ograniczeń wynikających z wprowadzenia stanu wojennego;
7. organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej na terenie Powiatu;
8. organizacja doręczania kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się osób do czynnej służby wojskowej w trybie akcji kurierskiej;
9. prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem z urzędu osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowejw razie ogłoszenia mobilizacji i w czasiewojny.
Do zadań Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego Starosty Kwidzyńskiego należy:
1. pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
2. współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
3. nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
4. współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
5. współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
6. dokumentowanie działań podejmowanych przez Centrum;
7. realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa