Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Wydziały i samodzielne stanowiska

Wydział Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki

Wicestarosta Kwidzyński: Andrzej Zwolak
pok. 212a II piętro, tel. (55) 646-50-10,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dyrektor Wydziału: Anna Baranow
pok. 220a II piętro, tel. (55) 646-50-08,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Stanowiska ds. edukacji, kultury, sportu i turystyki
pok. 220 II piętro, tel. (55) 646-50-07,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
pok. 221 II piętro, tel. (55) 646-50-09
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Stanowisko ds. pozyskiwania środków pozabudżetowych, realizowania

projektów unijnych, współpracy na rzecz szkolnictwa, w tym zawodowego

pok. 305 III piętro, tel. (55) 646-50-68,

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Podstawowym zadaniem Wydziału jest sprawowanie nadzoru w zakresie spraw administracyjnych i finansowych nad podległymi jednostkami organizacyjnymi:

  • szkołami ponadpodstawowymi, w tym szkołą specjalną przysposabiającą do pracy,
  • specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczym,
  • poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • międzyszkolnym ośrodkiem sportowym

oraz współdziałanie z innymi podmiotami działającymi w zakresie edukacji, kultury, sportu i turystyki.

 

Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:

1)Realizowanie zadań z zakresu edukacji:

1) czynności związane z prowadzeniem przez powiat publicznych szkół i placówek oświatowych:

    1. zakładanie publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadpodstawowych ogólnodostępnych i specjalnych, szkół sportowych, placówek oświatowo-wychowawczych, placówek kształcenia ustawicznego i placówek kształcenia praktycznego, poradni psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonych w stopniu głębokim realizację obowiązku szkolnego, placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
    2. przekształcanie, łączenie, likwidacja publicznych szkół i placówek oświatowych oraz łączenie szkół różnych typów lub placówek w zespół, wyłączanie z zespołu szkoły lub placówki, włączanie do zespołu szkoły lub placówki, rozwiązanie zespołu,
    3. koordynacja, nadzór i kontrola nad działalnością w zakresie administracyjno-prawnym i finansowym szkół i placówek oświatowych,
    4. ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych,
    5. analiza, weryfikacja i zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych oraz zmian w tych arkuszach,
    6. prowadzenie i bieżąca weryfikacja bazy danych Systemu Informacji Oświatowej,
    7. przygotowywanie wniosków o udział i realizacja rządowych programów pomocy uczniom oraz innych programów (przedsięwzięć), w tym mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,
    8. przygotowanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny,
    9. kontrola naliczeń środków finansowych na oświatę dla powiatu oraz współudział w tworzeniu budżetu,
    10. analiza, przetwarzanie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących oświaty oraz sprawozdawczość oświatowa na potrzeby innych jednostek,
    11. realizacja i aktualizacja strategii oraz opracowywanie i realizacja innych programów oświatowych,
    12. udział w przygotowywaniu i realizacji innych programów, projektów finansowanych lub dofinansowanych ze źródeł zewnętrznych, w tym unijnych;

2) czynności z zakresu kształcenia, wychowania i opieki w placówkach oświatowych:

  1. współdziałanie z dyrektorami szkół i innymi organami w sprawach zmian lub wprowadzania nowych zawodów i profili kształcenia zawodowego w szkołach ponadpodstawowych powiatu kwidzyńskiego,
  2. współpraca z przedstawicielami pracodawców oraz z PUP w zakresie kształcenia zawodowego, w powiązaniu z potrzebami lokalnego rynku pracy,
  3. zawieranie porozumień między powiatami w sprawie kształcenia uczniów klas wielozawodowych w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych,
  4. planowanie i koordynacja naboru do szkół ponadpodstawowych powiatu – analiza sytuacji demograficznej, diagnozowanie potrzeb edukacyjnych, przygotowanie oferty edukacyjnej,
  5. organizacja i monitorowanie przebiegu elektronicznej formy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych,
  6. określanie kryteriów rekrutacji i terminów postępowania rekrutacyjnego do placówki zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania oraz na zajęcia rozwijające zainteresowania lub rozwijające uzdolnienia organizowane w publicznej placówce oświatowo-wychowawczej dla kandydatów zamieszkałych na obszarze powiatu,
  7. koordynowanie zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  8. tworzenie warunków do realizacji zajęć fakultatywnych i zajęć pozalekcyjnych,
  9. opracowywanie programu i szczegółowych warunków udzielania pomocy oraz realizacja pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym w formie stypendiów dla uzdolnionych uczniów szkół ponadpodstawowych,
  10. współudział w kształtowaniu polityki jakości edukacji w powiecie, w tym monitorowanie wyników egzaminów zewnętrznych,
  11. współdziałanie z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami oświatowymi,
  12. współdziałanie z organizacjami związkowymi,
  13. ewidencjonowanie skierowań nieletnich do placówek wychowawczych przekazanych przez PCPR po przeprowadzeniu przez tę jednostkę całej procedury w/w sprawie,
  14. prowadzenie spraw związanych z organizowaniem dodatkowej nauki języka polskiego oraz dodatkowych zajęć wyrównawczych, o których mowa w art. 165 ust. 7, 9 i 10 ustawy Prawo oświatowe,
  15. prowadzenie spraw dotyczących porozumienia w zakresie ustalanych przez dyrektora szkoły warunków korzystania z internatu oraz wydawania upoważnienia do udzielania zwolnień z opłat za zakwaterowanie w internacie,
  16. prowadzenie spraw dotyczących uzgodnienia ustalanej przez dyrektora opłaty za posiłki w szkole i/lub stołówce specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, terminu i sposobu jej wnoszenia oraz wydawania upoważnienia do udzielania zwolnień z tej opłaty,
  17. kontrola wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 21 i art. 22b ustawy
    o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich przez szkoły i placówki oświatowe;

3) czynności z zakresu kadry szkół i placówek oświatowych:

  1. przygotowywanie i przeprowadzanie procedury konkursowej w celu powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub placówki oświatowej,
  2. prowadzenie spraw powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub placówki oświatowej kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu lub kandydatowi ustalonemu, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
  3. przygotowywanie i przeprowadzanie procedury powierzania pełnienia obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły,
  4. przygotowywanie i przeprowadzanie procedury odwołania nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem ze stanowiska dyrektora szkoły lub placówki,
  5. prowadzenie sprawy wyznaczenia nauczyciela szkoły lub placówki do zastępowania dyrektora szkoły lub placówki w przypadku jego nieobecności,
  6. przygotowywanie opinii w sprawie powierzenia przez dyrektora szkoły stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk kierowniczych oraz odwołania z nich,
  7. przygotowywanie zgody na utworzenie dodatkowych stanowisk wicedyrektorów lub innych stanowisk kierowniczych w szkołach,
  8. dokonywanie cząstkowej oceny pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
  9. prowadzenie spraw związanych z ubieganiem się i przyznawaniem odznaczeń i nagród dla kadry kierowniczej i dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, w tym opracowywanie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat oraz przygotowywanie wniosków,
  10. prowadzenie procedury awansu zawodowego nauczycieli, w tym: przeprowadzanie postępowań egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, przewodniczenie komisjom egzaminacyjnym i przygotowywanie aktów nadania stopnia awansu zawodowego oraz udział w pracach komisji kwalifikacyjnej dla dyrektorów ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego,
  11. dokonywanie rocznej analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli początkujących, mianowanych i dyplomowanych, koordynowanie przygotowania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli początkujących, mianowanych i dyplomowanych w szkołach i placówkach oraz przekazywanie sprawozdania właściwym organom i podmiotom,
  12. prowadzenie spraw związanych z nałożeniem na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
  13. wydawanie zgody na zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem posiadającej przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego,
  14. przygotowywanie opinii dotyczącej przeniesienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do innej szkoły,
  15. wspieranie i monitorowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, opracowywanie planu podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków przekazanych na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
  16. opracowywanie regulaminu określającego wysokość stawek dodatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz szczegółowych warunków przyznawania tych dodatków, szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz prowadzenie spraw przyznawania dodatków dla dyrektorów szkół i placówek,
  17. przygotowywanie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
  18. przygotowywanie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć osobom pełniącym stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, przyznania zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, określenia przypadków, w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, oraz warunków i trybu tego obniżenia,
  19. przygotowywanie projektu uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela,
  20. przygotowywanie projektu uchwały w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania, organizacja pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej – zabezpieczanie środków finansowych na pomoc zdrowotną i administrowanie funduszem zdrowotnym, prowadzenie rejestru wniosków o pomoc zdrowotną;

4) inne czynności z zakresu szkolnictwa publicznego i niepublicznego:

  1. prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych na terenie powiatu, w tym przeprowadzanie procedury związanej z: wydaniem zaświadczenia o wpisie szkoły lub placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydaniem decyzji o odmowie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydaniem decyzji o wykreśleniu szkoły lub placówki z ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  2. wydawanie i cofanie zezwoleń na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
  3. prowadzenie spraw związanych z dotowaniem publicznych i niepublicznych szkół i placówek oświatowych na terenie powiatu – ustalanie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, bieżąca weryfikacja danych, wyliczanie kwot dotacji i ich aktualizacja, sporządzanie dyspozycji przekazania dotacji, rozliczanie dotacji, prowadzenie postępowań i przygotowywanie decyzji w sprawie zwrotu dotacji,
  4. przeprowadzanie kontroli w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oświatowych dotowanych przez powiat – kontrola stanu faktycznego liczby uczniów (dzieci, wychowanków), w odniesieniu do informacji przekazywanej przez organy prowadzące dotowane szkoły i placówki oraz współudział w kontrolach prawidłowości wykorzystania przekazanej dotacji z budżetu powiatu.

5)Realizowanie zadań z zakresu kultury, sportu i turystyki:

  1. wspieranie i promowanie twórczości kulturalnej na terenie powiatu;
  2. wspieranie i promowanie kultury fizycznej, rekreacji na terenie powiatu;
  3. wspieranie i promowanie turystyki na terenie powiatu.
  4.  

6)Przygotowywanie i realizacja projektów z udziałem środków pochodzących z funduszy zewnętrznych krajowych i zagranicznych we współdziałaniu z Wydziałem Rozwoju Powiatu, Polityki Społecznej i Zdrowia Publicznego.

Używamy ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.